Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Filtr ani-light pollution do Maka 102/1300
Witam!

Zastanawiam się nad kupnem filtra anti-light pollution do mojego SW Maka 102. Dużą część obserwacji prowadzę z balkonu, gdzie niestety mam fatalne warunki oświetleniowe. Bliskość centrum miasta, okoliczne lampy uliczne i te oświetlające billboardy - wszystko to sprawia, że zanieczyszczenie światłem jest spore.

Jako że jestem początkującym astroamatorem zmuszony jestem poprosić Was o pomoc w wyborze filtra, który w jakimś stopniu poprawi komfort obserwacji.
Odpowiedz
Już Ci odpisałem na innym forum Smile
W sumie możesz kupić filtr Baadera Moon&SkyGlow, Oriona SkyGlow lub Antaresa ALP. Lumicon DeepSky jest strasznie drogi.

Masz faktycznie tak rozjaśnione obrazy w okularze, że taki filtr byłby przydatny?
Odpowiedz
Zanieczyszczenie światłem jest na pewno spore. Jak na razie miałem tylko jedną okazję na obserwacje (wiadomo - pogoda).
Obserwowałem Księżyc i Saturna. Saturn miał zarówno w okularze 20mm, jak i 10mm ładny kształt (wyraźna tracza z dwoma "kreskami" po obu stronach). Jednak poza samym kształtem nie było widać nic innego - Satrun był intensywnie złoty na całej swojej powierzchni. Sam złoty kształt, nic więcej.
Oczywiście zdaję sobie sprawę z ograniczeń (mała apertura, kiepski seeing) i nie spodziewam się obrazów rodem z Hubble'a, ale szczerze mówiąc liczyłem na ciut więcej (choć parę minimalnie widocznych szczegółów).
Księżyc- poza tym tym, że strasznie "pływał" - prezentował się naprawdę okazale. Momentami (ułamki sekund pomiędzy tym falowaniem) łapał niesamowitą ostrość. W okularze 10mm już lekko dawał po oczach (ale tylko najbardziej jasna cześć).
Odpowiedz