Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[ATM] Zestaw Meade #492 + Autostar = tanie GoTo do dowolnego teleskopu
#1
Uzbrojony we własne doświadczenia chciałbym poruszyć watek i zainteresowac was zagadnieniem nie drogiego systemu GoTo opartego o zestaw silników #492 (Dual Motor Electronic EC System),bądź #493 firmy Meade

Zestaw jest przeznaczony pierwotnie do sterowania teleskopami z serii DS ale jest możliwe bardzo łatwe adoptowanie go do dowolnego montażu zarowno paralaktycznego jak i azymutalnego.

Skład zestawu #492 znajdziecie tutaj :http://24.237.160.4/files/Astronomy/Autostar/Meade_492/ zestaw #493 rożni się od #492 tym, że dodatkowo zawiera autostara #497 czyli jest droższy. Sam zestaw #492 pozwala tylko na śledzenie obiektu i zawiera podstawowe prędkości śledzenia. Jednak do tego zestawu możemy zastosować Autostara #494, #495 lub #497. Wówczas uzyskujemy pełen system GoTo kompatybilny z Meade czyli cos co maja szczęśliwi właściciele w ETX'ach i telepach serii LX. W każdym z Autostarów możemy zdefiniować przełożenie na danej osi z osobna oraz możemy zdefiniować typ montażu jaki używa nasz teleskop (azymutalny, paralaktyk). Oznacza to, ze praktycznie nie ma ograniczeń jeśli idzie o zastosowanie tego systemu. Zestaw silników Meade steruje montazem z telepem jaki do niego podłączymy i to wszystko. Zobaczcie linki, w których opisane są takie instalacje:

http://bedair.org/ScopeStuff.html
http://24.237.160.4/Retrofit_v1.2.pdf
http://24.237.160.4/files/Astronomy/Auto...nversions/
http://24.237.160.4/autostarupgrade.htm
http://www.weasner.com/etx/autostar_info.html
http://www.personal.psu.edu/staff/g/a/ga.../aseq6.htm
www.goto4all.de

Pozostało mi jeszcze wyjaśnić dlaczego tani. Oczywiście jest to pojecie względne (dla jedengo tani dla innego nie) ale przyjmując ogólny poziom cen i ilości pieniędzy jakie musimy przeznaczyć na wymarzone jakiekolwiek GoTo to opisywany przeze mnie zestaw wychodzi chyba najkorzystniej. Do przedstawionych cen zawsze musimy doliczyć 20$ za koszta przesyłki i ew 34% cła i vat jeśli naszej przesyłce nie uda się niepostrzeżenie przemknąć przez granice Smile Tak czy owak uważam, ze nawet z cłem całość wychodzi bardzo tanio.

/// dopisane 15-05-2004 - po wejsciu do UE, clo na akcesoria teleskopowe sprowadzane z usa zmalalo z 12% do 5%, vat pozostał bez zmian///

Otóż nowy zestaw silników #492 kosztuje 115$. Nowy zestaw #493 (silniki + najdroższy z autostarow #497) kosztują około 240$. Sam nowy kontroler  autostar #494 kosztuje 50$ a #497 kosztuje 150$. Czym wymienione autostary różnią się od siebie zobaczcie na w/w linkach lub na stronie producenta www.meade.com. W każdym razie obydwa się nadają i obydwoma można setrowac (sterowanie teleskopem) z PC-ta.  Praktycznie o polowe niższe są ceny zestawów wystawianych na giełdach np. www.ebay.com. Tam zestaw #493 możemy kupić za 130$ zaś same zestawy #492 za około 60$. Większość takich zestawow i autostarow wystawiają sklepy i są one nowe, nie używane, jeszcze w folii. Samego Autstara #497 kupimy na ebayu za okolo 80-100$. Z przesyłka do polski raczej tez nie ma kłopotów (można się dogadać). Osobom ew zaczynającym  transakcje na ebay polecam polski serwis e-platnosci.23.pl. Wszystko wytłumaczone krowie na rowie.

O wadach tego systemu przeczytać możecie w wymienionych linkach. Oczywiście jak kazdy system tak i ten nie jest doskonały. Nadmienię tylko, że nie posiada on korekcji PEC ale na to są osobne rozwiązania. Poza tym firma Meade systematycznie rozpowszechnia darmowe updatey oprogramowania do Autostarow i nie jest wykluczone ze korekcja PEC pojawi się ich menu.

/// dopisane 09-07-2004 - korekcja PEC zostala dodana do funkcjonalnosci Autostara w wersji firmwareu 32e///

Pozostaje mi dodać, że w chwili obecnej pracujemy z GTI (Grzegorz T.) nad wyposażeniem montażu EM4 Loudesa w takie sterowanie. Po zainstalowaniu zestawu opracujemy po polsku skrypt w podobny do tego http://24.237.160.4/Retrofit_v1.2.pdf w którym opiszemy jak to wszystko zrobić. To tyle, jeśli są jakieś pytania - to służę odpowiedzią
Odpowiedz
#2
System jest bardzo interesujący. Faktycznie koszt zestawu jest bardzo atrakcyjny. W układzie zastosowane zostały tanie silniki prądu stałego i enkoder obrotu z pobieżnego oglądu zbliżony klasą do działającego w każdej myszce.
Czy możesz powiedzieć coś na temat dokładności systemu napędowego (silników) stosowanych w rozwiązaniu ?
L.J.
Odpowiedz
#3
Najwiecej powiem gdy juz uruchomimy caly uklad. Poki co opieram sie tylko na ogolnych opiniach i opisach z netu. Montaz azymuatlny jest polecany przez uzytkownikow tego systemu do wizualnych obserwacji. Zdecydowanie zas wykluczaja astrofoto. Zato do astrofoto zachecaja osoby ktore uruchomily ten system na paralaktyku i prawidlowo zdefiniowaly setup autostara. W autostarze mozna zdefiniowac blad wynikajacy z backlash dla kazdej osi osobno. ponad to podaje sie tez dl ogniskowej teleskopu i kilka innych parametrow (opcja High Precission, kalibracja silnikow itp). Podobno poprawana definicja param zapewnia wielogodzinne prowadzenia bez gubienia obiektu a takze naprowadzenie w centrum FOV. Co do enkoderow umieszczonych wew silnikow to na jakims forum wyczytlaem ze Autostar 2 ktory nietstety nie jest kompatybilny z Autostarem 1 ma juz zaimplementowana korekcje PEC. POdobno meade przygotowuje sie do puszczenia firmware z korekcja PEC dla Autostara 1 co znaczaco zwiekszyloby go jego dokladnosc. POki co trzeba sobie radzic przez odpowiedni software sprzegniete z CCD, pecetem i Autostarem

Dodatkowo pare projektow adopotowania tego systemu goto przewiduje wykorzystanie zamiast silnikow DS silniki od LXD 55, ktore sa cichsze, posiadaja wieksza moc i bardziej dokladny encoder. Tutaj porownanie silnikow http://bedair.org/OtherScopes/LXD.html
Jak dotad jeszcze ich nie zdobylem

Aaa.. zapomnialm napisac ze zestaw #492 juz w podstawowej wersji ma sterowanie motofocusem

Tak ze jak widzisz duzo jeszcze przed nami bo wszystko musimy przetestowac i dopiero bedzie mozna cos dokladnie powiedziec. System ten caly czas sie rozwija stososwanie do software wupuszczanego przez Meade oraz do pomyslow uzytkownikow. Dobrze byloby gdyby w dyskusje i pomysl wspomogly osoby wykorzystujace ten system na gotowych produktach meade. Wszelkie wskazowki bylyby mile widziane
Odpowiedz
#4
Przed testowaniem można jednak w przybliżeniu przewidzieć czego się po układzie można spodziewać. Zakładając, że dokładnośc enkodera jest rzędu 100 / jeden obrót silnika oraz z przekładnią zębatą rzędu 50 a także ze ślimacznicą o 80 zębach można uzyskać łącznie całkowite przełożenie ok. 100*50*80 = 400000 razy. Pozwoli to na dokładność rzędu 3 sek. łuku. Ciekawy jestem jak to działa w praktyce bo z natury przekładni, o tylu stopniach, musi wynikać spory luz oraz oczywiście PE. Czy w komplecie są ślimacznice jak na pokazanym zdjęciu ?
L.J.
Odpowiedz
#5
W zestawie #492 czy #493 sa zawsze 2 przekladnie slimakowe 1/60 (przenzaczone oryginalnie do teleskopow DS). Mozliwe jest ich wykorzystanie jak i wykorzystanie kazdej innej przekladni jakiej uzycie wpadnie nam do glowy. Wowczas musimy wpisac jej przelozenie w setupie autostara no i zrobic podstawowa kalibracje na kilku stalych obiektach. POzniej pozostaje dobranie paramtrow dla backlash itd
Odpowiedz
#6
A jakich przekładni Wy użyjecie ?
L.J.
Odpowiedz
#7
W EM4 sa ta jak w wiekszosci Vixanow przekladnie 1-144. Ja przymierzam sie od soligora tam znow jak wiesz lepiej ode mnie sa 1-144 i 1-120. Dodatkowo w EM4 gdyby nie wyrzucac kol zebatych mozna uzyskac przelozenia mechaniczne na slimacznicy i zebtakach, (ktore chcemy usunac z braku miejsca) rzedu 1-1440. Nie potrafie powiedzic czy to zadziala. taka wartosc gera ratio oczywiscie da sie wpisac do setupu autostara ala jak to bedzie chodzic- nie mam pojecia
Odpowiedz
#8
Sądzę, że oryginale zębatki muszą być zachowane ze względu na przełożenie momentu obrotowego. Silnik tego napędu jest chyba nierozerwalnie z nimi związany. Moment napędowy silnika prądu stałego jest dość kiepski i bez przekładni ani rusz. Nie wiem jak jest z oporami przekładni w EM4, ale jeśli są na poziomie Soligora to redukcja przełożenia może okazać się zgubna dla pracy w ogóle.
Mając przekładnię 1:144 można spodziewać się całkowitego przełożenia na poziomie 720000. To oznacza krok sterowania rzędu 2 sek łuku. co pozwoli już na astrofoto z dłuższymi ogniskowymi.
Jak bardzo macie już zaawansowane prace ?
L.J.
Odpowiedz
#9
Gotowe zestawy #492 i #493. Dodatkowo trzeci zestaw w drodze. Dodatkowo Autostar #494. Oraz montaz EM4 prosto z loudesa. Ja mam w domu kilka zebatek przenoszacych przelozenie 1-1. POza tym na poniedzialek umowiony jest tokarz aby zaprojektowac wspolnie tulejke ze sprzeglem wychodzaca z silnika na zebatke i dalej do slimaka. Nie wiem ile to potrwa bo duzo zalezy od tokarza. Wkrotce tez rusza prace ze paralaktykiem soligorem. Nie ukrywam, ze na pewno w duzej mierze skorzystam z Twojego pomyslu zwlaszcza jesli idzie o mocowanie tych silnikow.

Co do momentu obrotowego silnikow to na najwiekszej ze stalych predkosci (sa jeszcze predkosci ktore mozna w setupie zdefiniowac recznie- dowolne) tego silnika- (standardowy slewing 1200x predkosc gwiazdowa) podczas szukania naprowadzania na teleskop moment jest tak duzy ze nie mozna utrzymac nie narazajac sie na skalecznie w zaden sposob oski silnika w palcach. Brzmi to glupio ale moment ten trzeba by po prostu zmierzyc. Oryginalne przekladnie slimakowe te z zestawu #492 lub #493 chodza tak ciasno ze nie mozna w palcach nawet pokrecic slimakiem a silniki z zestawu merdaja tymi przekladniami jak szalone. Wydaje mi sie ze nie bedzie ze zbyt slabym momentem nie bedzie problemow. Ludzie instaluja te silniki w duzych statywach typu EQ6 i nie ma problemu

Apropos - przepraszam za uprawianie handelku ale zupelnie przypadkowo mam jeden nadmiarowy zestaw na zbyciu - sprzedam po kosztach jesli ktos bylby zainteresowany bo zalezy mi na odzyskaniu kasy

--------------------


dodane 02-07-2004

info o przelozeniach w silnikach teleskopow DS, LXD

DS motor
rozdzielczosc enkodera = 36
przelozenie = 205.333:1 (od osi silnika do osi slimaka)
przekladnia slimakowa w osi montazu = 60 zebow

LXD55 motor:
rozdzielczosc enkodera = 108
przelozenie = 50:1 (od osi silnika do osi slimaka)
przekladnia slimakowa w osi montazu = 144 zeby

Odpowiedz
#10
Temat bardzo ciekawy i jest to najprostsze chyba do zaadaptowania firmowe GOTO. No i ma te zalete ze jest silnie wspierany i promowany przez Meade, w tym upgrade oprogramowania itp.

Kilka uwag:
1. Silniczki sa niewielkiej mocy i raczej do srednich montazy i teleskopow. To ze sobie radza z EQ-6 nie znaczy ze robia to dobrze (przy wiekszych oporach przekladni przelozy sie to na dokladnosc i plynnosc prowadzenia). Moje doswiadczenia z EQ-6 GOTO przy -20C zdecydowanie roznia sie od tych przy +20C Wink
2. Nie nalezy sie podnieca teoretyczna dokladnoscia dekodera - na rzeczywista dokladnosc GOTO bedzie przede wszystkim miala wplyw mechanika - luzy przekladni, ortogonalnosc montazu i teleskopu, w przypadku paralaktyka dokladnosc ustawienia osi biegunowej. Oczywiscie wymagana doklandosc GOTO zalezy od zastosowan - wisualnie mozna zawsze wlozyc dlugoogniskowy okular wiec czesto dokladnosc 10 - 20' jest OK, do CCD przy powiedzmy ogniskowej 120cm juz trzeba miec 2 - 3'
3. Do astrofoto z dlugimi ogniskowymi zalecany jest krok (lub mikrokrok dla silnikow krokowych) rzedu 1/3 sekundy lub mniej.
4. Wiekszosc uzytkownikow teleskopow wyposazonych w Atostar II (np. Meade GPS) raportuje duze problemy z autoguidingiem.

Mysle jednak ze to bardzo ciekawa alternatywa do prostych napedow firmowych. A mozliwosc komunikacji z PC fantastycznie rozszeza mozliwosci. Powodzenia w pracach projektowych!!!

Pozdrawiam,

Pawel
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości