Witaj gościu, Jeśli czytasz tę wiadomość to znaczy że nie jesteś zarejestrowany. Kliknij i zarejestruj się by w pełni korzystać z wszystkich funkcji naszego forum.

Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WWPKF - pytanie nr 35
#11
(17.07.03, 16:27)sybic link napisał(a):średnie obniżenie widnokręgu k dla a = 2 m wynosi 2.7'
wiec średnia refrakcja (odczytuje z tablic) r=34.8'

Obniżenie widnokręgu dla a = 2 m wynosi 2,5'.
Nie bardzo wiem co oznacza to "więc" pomiędzy obniżeniem widnokręgu a refrakcją (chyba się domyślam).
Trzydzieści parę minut kątowych to jednak refrakcja w płaszczyźnie horyzontu, a nie o nią tu chodzi, bo wtedy Słońce jest jeszcze (już) "trochę" ponad horyzontem.
Dariusz Żołnieruk, Gdynia: 54°32'54,62"N , 018°32'04,78"E<br />tel.: 505-83-46-84<br />refraktory: tuningowany Sky-Watcher 120/1000 z nasadką bino Max Bright BP i Astrokrak "Pronto" 66/400, lornetki: BPC Tento 20×60 na "żurawiu", Vivitar 10×50 i BPC2 Tento 7×50
Odpowiedz
#12
(17.07.03, 16:40)El_Capitano link napisał(a):Obniżenie widnokręgu dla a = 2 m wynosi 2,5'.

El zdecydowanie 2,7'

arcsin[6356750/(6356750+2)]=2,73' = 2' 43"

Tongue

ps. no chyba,że to przez spłaszczenie... ale aż tyle?
Lornetka 7x50 TENTO, Orion SkyView PRO 127mm Mak okurarki... www.mcarti.prv.pl *** NIENAWIDZE LINUKSÓW ***
Odpowiedz
#13
Średnie obniżenie widnokręgu względem horyzontu wyraża sie wzorami:
1,766*(a)^1/2 (u nas)
1,758*(a)^1/2 (na Zachodzie)

gdzie a - wzniesienie oczu obserwatora [m]

Oba wzory dają 2,5'. Ale nie o to w tym wszystkim chodzi. Po prostu użyliście innych wzorów. Te 0,2' to przecież pikuś.
Dariusz Żołnieruk, Gdynia: 54°32'54,62"N , 018°32'04,78"E<br />tel.: 505-83-46-84<br />refraktory: tuningowany Sky-Watcher 120/1000 z nasadką bino Max Bright BP i Astrokrak "Pronto" 66/400, lornetki: BPC Tento 20×60 na "żurawiu", Vivitar 10×50 i BPC2 Tento 7×50
Odpowiedz
#14
(17.07.03, 16:40)El_Capitano link napisał(a):[quote author=sybic link=board=8;threadid=1064;start=0#msg16786 date=1058455677]
średnie obniżenie widnokręgu k dla a = 2 m wynosi 2.7'
wiec średnia refrakcja (odczytuje z tablic) r=34.8'

Obniżenie widnokręgu dla a = 2 m wynosi 2,5'.
Nie bardzo wiem co oznacza to "więc" pomiędzy obniżeniem widnokręgu a refrakcją (chyba się domyślam).
Trzydzieści parę minut kątowych to jednak refrakcja w płaszczyźnie horyzontu, a nie o nią tu chodzi, bo wtedy Słońce jest jeszcze (już) "trochę" ponad horyzontem.
[/quote]

to zrobiłem błąd
bo refrakcję z tablic odczytałem dla -2.7' wynoszącą 34.8'
(dla zera jest 32')
generalnie już pogubiłem
- odpadam ....

Rafał

Odpowiedz
#15

> bo refrakcję z tablic odczytałem dla -2.7' wynoszącą 34.8'
> (dla zera jest 32')

powinienem dostac po głowie - bo i źle przepisałem
dla zera jest 34' - przepraszam.
źródło : Tablice Marynarki Wojennej rok wydania - i tu uwaga : 1953 :-)
tyle ile tablic i wzorów miałem w reku to tyle róznych
wyników widziałem dla zera stopni ...
ale skoro temat był wałkowany, to nie będe go
już rozdrapywał

Rafał
Odpowiedz
#16
Rafał, zwróć uwagę na to, że skoro w płaszczyźnie horyzontu (h=0°) refrakcja wynosi trzydzieści parę minut kątowych, to to oznacza, że środek tarczy słońca pozornego jest na takiej właśnie wysokości ponad horyzontem. Górna krawędź Słońca będzie jeszcze wyżej. A o pierwszym lub ostatnim kontakcie wzrokowym z tarczą Słońca mówimy wtedy, gdy jej górną krawędź znajduje się na linii widnokręgu (obniżonej ździebko względem linii horyzontu).
Nie "podłamuj się" więc, tylko zacznij od znalezienia takiej wysokości środka tarczy Słońca prawdziwego (głębokości pod horyzontem) dla której refrakcja wynosi tyle, że na widnokręgu widać górną krawędź Słońca.
Dariusz Żołnieruk, Gdynia: 54°32'54,62"N , 018°32'04,78"E<br />tel.: 505-83-46-84<br />refraktory: tuningowany Sky-Watcher 120/1000 z nasadką bino Max Bright BP i Astrokrak "Pronto" 66/400, lornetki: BPC Tento 20×60 na "żurawiu", Vivitar 10×50 i BPC2 Tento 7×50
Odpowiedz
#17
jeszcze raz :
obniżenie horyzontu 2.5'
promień tarczy 15'55"
czyli refrakcje musze odczytac dla wartości -15'57"
wynosi ona : 36.8'
OP = 36.8'+15'55" = 0.8786

teraz to do wzorów (gdzie wysokość zapadaje -0.878) i mamy

21.09.2003, 4:50
25.09.2003, 16:50

gdzie tkwi błąd ?

Rafał
Odpowiedz
#18
Rafał, powyższe rozumowanie nie jest chyba prawidłowe, ale przypadkowo doprowadziło Cię do poprawnej wysokości Słońca.

Skąd ta różnica pomiędzy 15'55' a 15'57"?

(18.07.03, 09:34)sybic link napisał(a):obniżenie horyzontu 2.5'

Widnokręgu! Widnokrąg i horyzont to dwa różne pojęcia. Widnokrąg w szczególnych przypadkach może znajdować się powyżej horyzontu, ale w omawianej sytuacji jest poniżej. Stąd "obniżenie widnokręgu względem horyzontu".

Dotarłeś do wysokości środka tarczy Słońca prawdziwego równej ok. -52'. Otóż to!

Co do wyników końcowych, to na razie zamilknę. Może ktoś jeszcze powalczy...
Dariusz Żołnieruk, Gdynia: 54°32'54,62"N , 018°32'04,78"E<br />tel.: 505-83-46-84<br />refraktory: tuningowany Sky-Watcher 120/1000 z nasadką bino Max Bright BP i Astrokrak "Pronto" 66/400, lornetki: BPC Tento 20×60 na "żurawiu", Vivitar 10×50 i BPC2 Tento 7×50
Odpowiedz
#19
(18.07.03, 10:19)El_Capitano link napisał(a):Rafał, powyższe rozumowanie nie jest chyba prawidłowe, ale przypadkowo doprowadziło Cię do poprawnej wysokości Słońca.

Skąd ta różnica pomiędzy 15'55' a 15'57"?

[quote author=sybic link=board=8;threadid=1064;start=15#msg16861 date=1058517283]
obniżenie horyzontu 2.5'

Widnokręgu! Widnokrąg i horyzont to dwa różne pojęcia. Widnokrąg w szczególnych przypadkach może znajdować się powyżej horyzontu, ale w omawianej sytuacji jest poniżej. Stąd "obniżenie widnokręgu względem horyzontu".

Dotarłeś do wysokości środka tarczy Słońca prawdziwego równej ok. -52'. Otóż to!

Co do wyników końcowych, to na razie zamilknę. Może ktoś jeszcze powalczy...

[/quote]


tak to jest jak z jednym oknie am pracę i robię robotę na "wczoraj"
a w drugim (tu gdzie forum) chciałbym się trochu rozerwać na tym
zadaniem

różnica 15'55" a 15'57" to oczywiście wynik mojego błędnego
dodawania (obniżenie widnokręgu nie wiedzieć czemu
wpisało mi się w sekundach)
wg. mojego, pierwotnego toku myślenia refrakcje
chciałem odczytać od wartosci - (15'55" + 2.5')
ale jak rozumiem to jest błędne
powieniem od 15'55", tak ?

z niecierpliwością czekam na wynik
najlepiej z krótkim wykładem dla początkujących ;-)

Rafał
Odpowiedz
#20
Spróbuję jeszcze raz:

21.09.2003 6.48
25.09.2003 18:38
Filip Polewaczyk, Gdynia: 54°31'12"N , 18°33'E

Soligor MT 800 + napęd silnikowy, lornetka 7x50
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości