Astronomia Amatorska - astro4u.net

Pełna wersja: STS-126
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.

Maquis

[Obrazek: sts126insigniasg2.jpg]

1. Spis treści wątku

1. Wstęp do misji - patrz poniżej tego postu - strona 1

2. Wyjazd na platformę startową LC-39B - strona 1 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg187552

3. Mini-rollout albo raczej rollaround na platformę LC-39A (2008.10.23) - strona 2 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg189820

4. 15 listopada 2008, godzina 1.55 CET - start wahadłowca i Flight Day 1 - strona 9 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191301
(a wcześniej mała wpadka z drzwiczkami hehe)

5. Flight Day 2 - gonitwa za ISS, badanie osłony termicznej, przygotowanie do dokowania - strona 11 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191364

6. Flight Day 3 - zbliżamy się do Stacji, RPM i dokowanie - strona 11 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191430

7. Flight Day 4 - pierwsze fikołki w kosmosie i przygotowanie do pierwszego spaceru kosmicznego - strona 15 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191565

8. Flight Day 5 - EVA 1 - strona 16 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191618
(w czasie spaceru Pani Piper gubi torbę z narzędziami - czyt. drobny wypadek przy pracy - koniec strony 16).

9. Flight Day 6 - pląsy wewnątrz Stacji ze sprzętem przywiezionym przez MPLM i przygotowania do EVA - 2 - strona 18 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191714
(oraz co nieco o fałszywym alarmie na pokładzie ISS)

10. Flight Day 7 - drugi spacer kosmiczny EVA-2 - strona 18:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191785

11. Flight Day 8 - przygotowania do EVA-3 - strona 20:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191845

12. Flight Day 9 - EVA-3 - strona 20:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg191919

13. Flight Day 10 - przygotowania do EVA-4 - strona 22:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192010

14. Flight Day 11 - EVA-4 i rozruch SARJ - strona 22:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192077

15. Flight Day 12 - transfer sprzętu, testy SARJ, prace wewnątrz Stacji - strona 25:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192189

16. Flight Day 13 - zamknięcie MPLM i transfer do ładowni wahadłowca - strona 26:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192259

17. Flight Day 14 - koniec wspólnych prac, pożegnania i zamknięcie włazów - strona 28:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192358

18. Flight Day 15 - fizyczne rozłączenie Stacji i ISS, oblot i late inspection osłony termicznej - strona 28:
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192406
(oraz kilka wspaniałych fotek autorstwa userów tego forum na następnych stronach!)

19. Flight Day 16 - przedostatni dzień w kosmosie, przygotowanie do lądowania - strona 31 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192491

20. Flight Day 17 - EOM - 1. Czy lądujemy? - strona 32 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192584

21. 30 listopada 2008 - godzina 22:24 CET - na kilka sekund przed udanym lądowaniem wahadłowca. Endeavour na Ziemi - strona 35 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg192716

22. 04.12.2008 - Przygotowania do transportu wahadłowca - rozprawka o sposobie przenoszenia promów kosmicznych na duże odległości (z wyłączeniem trybu orbitalnego, naziemnego i wodnego) - strona 39 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg193212

23. 10.12.2008 - Endeavour wraca na Floryde na pokladzie Boeinga 747 linii NASA Airlines Wink - strona 40 -
http://astro4u.net/yabbse/index.php?topi...#msg193863

Maquis

2. Misja STS-126

Po  misji STS-125, która niewątpliwie przyćmi na jakiś czas pozostałe misje kosmiczne przyjdzie czas na niezwykle ważną i skomplikowaną misję do międzynarodowej stacji kosmicznej. Tym razem celem nie jest budowa, lecz naprawa układów SARJ, po obu stronach stacji. W misji weźmie też udział MPLM Leonardo, jako moduł uzupełniający i umożliwiający funkcjonowanie przy powiększonej załodze stacji.

Należy również nadmienić, iż misja STS-126 jest ściśle powiązana z misją STS-125, która z racji swojego charakteru nie może zapewnić sobie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wg. nowych wymogów NASA. Dlatego by zminimalizować ryzyko zaplanowano misję STS-400 (oczywiście chodzi o ten sam prom), która  jest sposobem na wykonanie misji ratunkowej w razie problemów STS-125, choć ryzyko ich wystąpienia jest stosunkowo nieduże. Co więcej, zarówno misja STS-125 jak i STS-126 zostanie wystrzelona dokładnie z tej samej wyrzutni 39A. Ewentualna naprawa po starcie STS-125 będzie więc musiała przebiegać ekstremalnie szybko. Inaczej ma się sprawa z ewentualną misją ratunkową – w tym przypadku potrzebne są obie wyrzutnie 39A oraz 39B, dlatego Endeavour zostanie przygotowany do wystrzelenia na sąsiedniej wyrzutni równolegle do STS-125 na 39A. Po zakończeniu misji serwisowej teleskopu, Endeavour zostanie ponownie skierowany do VAB celem przygotowania do misji STS-126 (już z wyrzutni 39A), a wyrzutnia 39B przekazana do Constellation i przebudowana dla Aresa (stąd wystrzelona zostanie misja Ares-1-X).

Maquis

3. Załoga

Załogę stanowią:
[Obrazek: jsc2003e55802ys1.jpg]
- dowódca Christpher J. Ferguson (US Navy) – z ciekawszych informacji na jego temat można między innymi nadmienić upodobanie do perkusji – jest perkusistą w zespole… Max Q. Brał udział w jednej misji promu – STS-115 jako pilot – misji, która dostarczyła i zainstalowała wadliwe SARJ.

[Obrazek: jsc2008e039695oj2.jpg]
- pilot Eric A. Boe (US Air Force) – ma ogromne doświadczenie w pilotażu. Wylatał ponad 4000 godzin na 45 typach samolotów, instruktor lotnictwa. Brał udział w pracach nad CEV oraz CLV. Będzie to jego pierwsza misja w kosmosie.

[Obrazek: jsc2008e039696vk1.jpg]
- specjalista Stephen G. Bowen (US Navy) – niezwykle ciekawy przypadek w historii agencji, jako, że jest to pierwszy oficer służący na… okrętach podwodnych, który został wcielony do NASA. Ma ogromne doświadczenie inżynierskie jeśli chodzi o układy elektryczne. Misja STS-126 to jego pierwszy lot w kosmos.
[Obrazek: kimbroughwx1.jpg]
- specjalista Robert S. (Shane) Kimbrough (US Army) – pilot śmigłowcowy, specjalista w inżynierii lotnictwa. Pracował w NASA jako inżynier symulacji lotów na STA (Shuttle Training Aircraft). Wszechstronnie wyszkolony przez NASA w obsłudze urządzeń promu oraz stacji kosmicznej. Pierwszy lot odbędzie w tej misji.
[Obrazek: jsc2003e30910xv8.jpg]
- specjalistka Heidemarie M. Stefanyshyn-Piper (US Navy) – ma duże doświadczenie w wydobywaniu uszkodzonych okrętów – między innymi opracowywała plan wydobycia peruwiańskiego okrętu podwodnego Pacocha, oraz ściągnięcia z rafy tankowca Exxon Houston. Brała udział w misji STS-115 jako specjalistka EVA i podobną rolę będzie pełnić również tym razem.

[Obrazek: pettitsc0.jpg]
- specjalista Donald R. Pettit – idealny kandydat na problemy związane z SARJ, jako, że jest specjalistą z zakresu mechaniki płynów w obniżonej grawitacji. Z ciekawostek – zajmował się badaniem obłoków srebrzystych wytwarzanych sztucznie za pomocą rakiet. Spędził 161 dni w kosmosie na pokładzie stacji kosmicznej (STS-113), wykonał dwa spacery kosmiczne o łącznym czasie 13 godzin.

[Obrazek: jsc2002e16084ct6.jpg]
- specjalistka Sandra H. Magnus – członek misji STS-112, współpracowała z Kanadyjską Agencją Kosmiczna podczas prac nad DEXTRE. Podczas montażu stacji obsługiwała ramię wahadłowca. Pozostanie na stacji do misji STS-119.
[Obrazek: jsc2008e001967uq2.jpg]
- specjalista Gregory Chamitoff – Kanadyjczyk, aktualnie przebywa na stacji i powróci na pokładzie promu z misją STS-126.

Jak widać, załoga składa się z ludzi o dużym doświadczeniu w pracach nad SARJ oraz z nowicjuszy solidnie przygotowanych do misji tego typu, co z pewnością zapewni odpowiednio duże prawdopodobieństwo pozytywnego zakończenia misji, oraz pomoże w przypadku napotkania trudności.

Załoga STS-400

Należy również wymienić załogę, która poleci promem w przypadku konieczności wykonania misji ratunkowej STS-400. Będą to wtedy:
[Obrazek: jsc200101915lg7.jpg]
- Dowódca Dominic L. Gorie (US Navy) – bardzo doświadczony astronauta NASA, brał udział w misjach STS-91, STS-99, STS-108 oraz STS-123.

[Obrazek: jsc2008e000184nn6.jpg]
- pilot Gregory H. Johnson (US Air Force) – pilot w misji STS-123.

[Obrazek: foremanef2.jpg]
- specjalista Michael Foreman (US Navy) – podobną funkcję pełnił w misji STS-123.

[Obrazek: linnehandu9.jpg]
- specjalista Richard Linnehan – brał udział w wielu misjach jako specjalista: STS-78, STS-90, STS-109 oraz STS-123.

Jak widać zespół ratunkowy składa się z ludzi o dużym i bardzo dużym doświadczeniu w lotach kosmicznych. Co więcej wszyscy stanowili w przeszłości jedną załogę, co oznacza, że dobrze będą ze sobą współpracować w nowych warunkach.

Maquis

4. SARJ

[Obrazek: sts115o09zl1.jpg]

SARJ, lub Solar Alpha Rotary Joints, to układy obracające zestawami paneli słonecznych, dzięki którym są one zawsze zwrócone w stronę Słońca. Mieszczą się one pomiędzy segmentami P3/P4 oraz S3/S4. Każda jednostka SARJ ma rozmiar około 3 metrów średnicy i waży około 1100 kg.  W standardowym trybie śledzą one Słońce, jednakże mogą zostać przełączone w tryb tzw. ‘night-glider mode’. Jest to specjalny tryb pracy, podczas którego panele nie obracają się cały czas w stronę Słońca. Ponieważ podczas przelotu w cieniu Ziemi panele nie produkują energii elektrycznej, a jednocześnie ich ogromny rozmiar powoduje hamowanie aerodynamiczne, istnieje możliwość skierowania ich krawędzią w stronę kierunku przemieszczania się na orbicie, dzięki czemu hamowanie jest zminimalizowane jedynie kosztem zmiany orientacji paneli, bez strat spowodowanych złym ustawieniem w stronę Słońca. Tryb ten zaproponowano już bardzo wcześnie, jednak użyto go dopiero po katastrofie Columbii, celem zaoszczędzenia paliwa potrzebnego do utrzymania orbity. Istnieje też dodatkowy tryb pracy SARJ zwany ‘sun-slicer mode’, w którym SARJ ustawia panele zawsze w kierunku ruchu orbitalnego niezależnie od tego czy stacja jest w cieniu Ziemi czy też jest oświetlona. W oczywisty sposób powoduje to spadek ilości generowanej energii, jednocześnie zapewniając minimalne tarcie o szczątkową atmosferę.

Zadaniem misji będzie ocena uszkodzeń SARJ, próba oczyszczenia elementów, ewentualne zmniejszenia tarcia poprzez zastosowanie odpowiednich smarów(oraz słynnego grease gun z misji STS-124) oraz całkowita wymiana elementów przytrzymujących TBA (trundle bearing assemblies**), która jest podstawowym zadaniem całej misji i wiąże się z poważnymi pracami w przestrzeni kosmicznej - wg. memo konieczne będzie miedzy innymi odłączenie modułów S4(P4) od S3(P3).

--
** nie mam pojęcia jak to przetłumaczyć...

Maquis

5. Misja ratunkowa STS-400

Misja zakłada zbliżenie się do uszkodzonego Atlantisa i podłączenie się do niego za pośrednictwem ramienia wahadłowca Endeavour. Dzięki temu możliwe będzie w miarę proste przedostanie się załogi uszkodzonego promu do STS-400. Co do promu Atlantis, to o jego losie przesądzi stopień w jakim będzie uszkodzony. W przypadku zniszczenia poszycia w stopniu uniemożliwiającym sprowadzenie promu na Ziemię, zapewne zostanie on zdeorbitowany w kontrolowany sposób i spłonie/wpadnie do Pacyfiku (prawdopodobnie poprzez ustawienie ogonem do wektora wejścia). W przypadku stosunkowo niedużego uszkodzenia istnieje możliwość sprowadzenia promu w trybie zdalnego sterowania (RCO).

Maquis

6. Ładunki dodatkowe

Oprócz ładunków przeznaczonych do wypełnienia misji, STS-126 zabierze ze sobą zestaw kilku piko satelitów, których zadaniem będzie przetestowanie zachowania paneli słonecznych w warunkach mikrograwitacji. Satelity te zostaną uwolnione w bliżej nieokreślonym czasie po odłączeniu wahadłowca od stacji, przy wykorzystaniu mechanizmu sprężynowego (non expensive actuator*).

Misja STS-126 zabierze też odpowiednio przygotowane płytki ceramiczne, które pomogą w opracowywaniu modelu zaburzeń przepływu plazmy na nierównych powierzchniach.

--
* NEA - czy czasem PW-Sat nie wykorzystuje tego samego rozwiązania?

kanarkusmaximus

No! Brawa dla szanownego Mr Maquis'a! Możemy teraz komentować na bieżąco przygotowania do obu misji, które są związane ze sobą w szczególny sposób!

(17.08.08, 18:01)Maquis link napisał(a):* NEA - czy czasem PW-Sat nie wykorzystuje tego samego rozwiązania?

Pewnie tak - poczekajmy, aż imć Mardo wróci z Władywostoku. Tongue
Gratuluje wstępu Maquis Smile

Od 11 sierpnia zbiornik ET-129 dla STS-126 jest już na przylądku:
[Obrazek: 08pd2371-s.jpg]

W sumie to szkoda, że starty STS-125 i STS-126 nie zostały przyśpieszone. Gdzieś czytałem, że STS-126 musi wystartować przed 25 listopada ze względu na niekorzystny tzw: "kąt beta" ("solar beta angle", "beta angle cutout"). Jest to kąt między płaszczyzną orbity ISS, a kierunkiem na Słońce. Im wyższy tym dłużej stacja leci oświetlona przez Słońce (w skrajnych przypadkach ISS w ogóle nie wlatuje w cień Ziemi), co powoduje problemy z nagrzewaniem termicznym wahadłowca gdy jest połączony z ISS. Im niższy tym dłużej na jedno okrążenie przebywa w cieniu.
http://spaceflight.nasa.gov/station/flas...itude.html (tu można zobaczyć wizualizacje na ten temat)

Maquis

Wstęp jeszcze nieco się powiększy jak tylko press kit będzie osiągalny.

kanarkusmaximus

Prace nad STS-126/STS-400 są bardzo złożone. Pojawiło się kilka problemów ze sprzętem z VAB, OPF-2 i jakimś dziwnym 'dźwiękiem' wewnątrz zbiornika paliwa ET.
Wygląda na to, że ekipa w KSC będzie pracować w systemie 24/7 przez 18 dni z rzędu. Oto jak się pracuje w NASA!

http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5499